Socialdemokraterna är inte likt något annat parti, så det är bäst att vi fortsätter på samma sätt som tidigare

För första gången får vi läsa synpunkter från en medlem i organisationsutredningen. Och jag måste säga att jag blir väldigt orolig.

Roger Berzäll är med i den undergrupp i Organisationsutredningen som ska se över ”kongressens arbetsformer och valberedningsarbetet”.  Han beskriver på sin blogg:

http://berzell.se/2011/11/valberedningsprocessen-behover-vara-tydlig/

hur han vacklar när det gäller hur han ser på partiledarvalet.

Först skriver han: ”Jag har länge tyckt att det bästa vore om partiets valberedning vaskar fram tre kandidater som får åka land och rike runt och plädera för sin sak.  Sedan står de alla tre till kongressens förfogande till att bli partiledare.” Det tycker jag låter ganska bra. Man kan ju förstås fundera över hur de där kandidaterna ska vaskas fram. Skulle det bli samma gamla köpslagan mellan distriktsstyrelser, VU- och partistyrelsemedlemmar?  Eller skulle det bli en öppen nomineringsprocess för alla medlemmar, där de tre som får flest nomineringar blev de som fick åka land och rike runt?

Men sen verkar han ångra sig. ”Efter det omänskliga mediadrevet mot Håkan Juholt inser jag allt mer att ingen vill utsättas för något sådant. Socialdemokraterna är inte som något annat parti. Våra partiledarkandidater ska tåla mer än andra. Det kommer att bli svårt att hitta tre kandidater som ställer upp på dessa spelregler och samtidigt är lämpliga att leda Sveriges största medlemsburna parti.”

Så han menar att det inte skulle gå att hitta tre personer som är tillräckligt starka för att utstå granskning av allmänheten i en öppen valprocess? Det är väl bättre att man gör det innan valet än blir tvungen att göra det efteråt, som vi ser Håkan Juholt får göra just nu? Han har ju visat att han står pall, men det hade varit bra att veta innan vi valde honom. Finns det något olämpligt i att klara en sådan process?

Så kommer han in på den förra valprocessen: ”När Mona slutade som partiledare och vi skulle utse en ny partiledare drev media partiet och kanske valberedningen framför sig. Bloggare och andra krävde öppenhet och demokrati.” Jag var en av bloggarna som krävde just det. Jag har på den här bloggen beskrivit varenda steg i processen, och hur sluten och skendemokratisk jag som nybliven medlem upplevde den.

Men Roger tycker att processen inte var så dålig: ”Själva processen som sådan var nog inte så dålig som media påstått. Först fick partiorganisationen runt om i landet skicka in kriterier på sådant som vi tyckte att partiledaren skulle ha. Därefter satte valberedningen ihop en lista med kriterier som var essensen av de inkomna förslagen. Sedan gick valberedningen ut till partidistrikten och bad oss komma in med förslag på personer som stämmer överens med kriterielistan. Förslagen skulle skickas in i bokstavsordning.” Som sagt, jag kan hänvisa till ett antal inlägg på den här bloggen, som visar på motsatsen.

Sen beskriver han effekten av det slutna systemet: ”Media, bloggare och andra spekulerade i vem de tyckte/trodde skulle bli huvudkandidaten. Dessa medias kandidater fick sedan en efter en tacka nej eller avstod från att svara. Ingen av dem hade fått frågan från valberedningen, men enligt media hade de redan sagt nej.”

Skälet till detta medieintresse berodde på att ”Media och andra gick före valberedningen eftersom de inte visste hur valberedningen arbetade.” Det berodde inte på det faktum att vi inte visste vilka kandidaterna var, eller vilka som nominerats. I mitt partidistrikt fick vi nominera kandidater, men fick sen aldrig veta vem som fick flest nomineringar. Vem/vilka vår distriktsstyrelse förde fram var en hemlighet mellan dem och valberedningen.

Så slutsatsen blir: ”Oavsett vilken metod som kommer att användas kommer det att krävas två ingredienser. Dels att valberedningen har organisationens förtroende att göra sitt jobb. Den andra ingrediensen är förutsägbarhet. Alla måste veta vilka mått och steg som gäller i valberedningsprocessen. Det innebär att valberedningens ordförande hela tiden ska hålla partimedlemmarna och media uppdaterade om hur processen går och var den befinner sig i den processen.”

Och det är här jag blir riktigt orolig. Eller kanske känslan mer kan beskrivas som ilska och uppgivenhet. För vad jag läser är att vi ska fortsätta ungefär som förut. Vi ska ha en valberedning som ska ges medlemmarnas förtroende, och valberedningen ska hålla medlemmarna informerade under processen. Hur då informerade? Ska de tala om vilka nomineringar de fått? Och vilka favoritkandidater de just då diskuterar med? Och vilka som är intresserade av jobbet? För så länge vi inte vet vilka personer det handlar om kommer samma medieintresse finnas där. Och de vanliga medlemmarna, vad kommer de att säga?

Ett skäl till att inte ha en öppen valprocess med flera kandidater skulle vara att partiet är så speciellt. Till skillnad från andra mindre partier som klarar av en sådan process så ska vi välja en statsministerkandidat: ”Om det är en blivande statsministerkandidat som ska väljas blir naturligtvis medias intresse allt intensivare och de kräver att få svar på vem som ska väljas. Varje potentiell kandidat ska vändas ut och in och synas. Alla gamla ovänner och oförrätter har väldigt lätt att få medieplats. Den som är tänkbar kandidat riskerar att få sina negativa sidor uthängda till allmän beskådning, trots att denne inte ännu är vald. Vem vill ställa upp på något sådant?”

Ja, om vi inte har starka kandidater som är beredda att ställa upp och tala om vad de vill och vilka de är, då tror jag att vi kommer att fortsätta att tappa medlemmar och väljare. Om vi inte vill vara Sveriges mest ödmjuka, nyfikna och öppna parti kommer det inte att vara aktuellt att välja en blivande statsministerkandidat.

About Gunilla Källenius

Professor vid Karolinska Institutet. Forskar om infektionssjukdomar och särskilt tuberkulos. Styrelsemedlem i Världsinfektionsfonden. Socialdemokrat. View all posts by Gunilla Källenius

2 responses to “Socialdemokraterna är inte likt något annat parti, så det är bäst att vi fortsätter på samma sätt som tidigare

  • Jag föreslår att vår partiordförande väljs på följande sätt « Sosseväljaren

    […] på samma tema: Roger Berzell och  min replik GA_googleAddAttr("AdOpt", "1"); GA_googleAddAttr("Origin", "other"); […]

  • Berzell

    Hejsan Gunilla!

    Som du märker försöker jag hålla ett rsonemang med för och nackdelar. Organisationsutredningen har inte kommit fram till något förslag utan lyssnar och testar olika varianter.

    Genom en dialog på nätet, utan att vi bestämt oss ännu, kan ge oss input. Tyvärr är jag kanske något naiv när jag försöker mig på att inte ha någon färdig åsikt ännu. Jag är nyfiken på vad andra runt om i partiet tycker och jag vill se hur omvärlden gör när de arbetar med valberedningsarbetet.

    Jag gillar att du kommer med egna konkreta förslag. Det kommer även jag och organisationsutredningen att göra. Men först ska vi lyssna och testa av.

Leave a Reply

