Vem blev det?

Nu är nomineringarna till borgarråd i Stockholm klara. Vi var många som hoppades att Gabriella Granditsky Svenson skulle bli vårt nya oppositionsborgarråd, och det kändes som om vi hade vind i seglen.

Döm därför om min förvåning när distriktsstyrelsen meddelade att de föreslår Karin Wanngård som borgarråd. Stort uppslaget i tidningarna, gratulationer och lyckönskningar. Men vadå, det är väl representantskapet som beslutar? Och representantskapet är ju först på tisdag, 26 april? Hur kan man då betrakta det som avgjort? Och vad sa Gabriella? Jo hon har dragit sig tillbaka eftersom styrelsen föreslår Karin som första namn.

Jag känner inte skälen till att Gabriella drog tillbaka sin kandidatur, jag kan bara gissa. Det är klart, om styrelsen hellre vill ha någon annan så kanske det inte är så kul. Men alla vi som ville ha henne? Betydde våra röster ingenting? Vi som trodde att Gabriella var den som hade störst chans att vinna valet om fyra år. Vi som tyckte att hon stod för något nytt där unga vuxna i Stockholm kan känna igen sig.

I dagsläget är det styrelsen som fungerar som valberedning. Med  kort varsel fick vi chans att nominera vem vi ville ha som borgarråd. Att styrelsen sedan föreslog Karin Wanngård måste betyda att det var fler som hade nominerat henne? Men inte. Faktiskt tvärtom. Gabriella hade 50 nomineringar (varav 8 enskilda), Karin 34.

Kanske var det särskilt stora föreningar med flera ombud i representantskapet som nominerat  Karin? Inte det heller. De föreningar som nominerat Gabriella har sammanlagt 58 ombud, de som nominerat Karin har 31. Om man räknar på det antal medlemmar föreningarna representerar så blir skillnaderna ännu större: föreningarna som nominerat Gabriella har sammanlagt 2295 medlemmar, medan föreningarna som nominerat Karin har 780 medlemmar.

Så vad fick styrelsen att gå emot vad medlemmarna vill? Kunde de på något sätt ha information som vi inte känner till, och som gjorde att det var extra viktigt att Karin blev nominerad? Det borde vi väl i så fall få veta. Vad ska de säga till representantskapet på tisdag? Sorry, Gabriella (och andra nominerade) har dragit sig tillbaka, så det blir Karin. Varsågod och välj!

Det enda skäl jag kan tänka mig är att kommunfullmäktige har satt sig på tvären. Styrelsen ska samråda med kommunfullmäktige innan de fattar sitt beslut. Karin sitter i kommunfullmäktige, som fritidspolitiker. De kanske vill ha en av sina egna? Men det är i dagsläget alldeles fel tänkt. De som sitter i kommunfullmäktige i dag var med och förlorade valet. Det behövs nya krafter där, liksom det behövdes i partistyrelsen. Tänk om de sagt: så kul! Vi vill gärna ha någon med nya idéer, det behöver vi.

Jag känner mig lurad, på samma sätt som jag kände mig lurad i samband med valet till partiordförande. Och det är ingen rolig känsla. Självklart borde inte Karin drabbas av styrelsens klantighet, det är inte hennes fel, men vi var faktiskt fler som ville ha Gabriella.

Så frågan är, vad säger våra ombud i representantskapet på tisdag? Orkar de överhuvud taget gå dit? Eller rycker de upp sig och frågar vad styrelsen egentligen har för sig?

Andra som skrivit på samma tema: Sandro Wennberg,    Alexandra Einerstam , Johan Westerholm , Aftonbladets Ledarblogg

About Gunilla Källenius

Professor vid Karolinska Institutet. Forskar om infektionssjukdomar och särskilt tuberkulos. Styrelsemedlem i Världsinfektionsfonden. Socialdemokrat. View all posts by Gunilla Källenius

4 responses to “Vem blev det?

  • Leif Mettävainio

    Hej Gunilla! Jag följer din blogg. Det är inte alltid jag håller med dig. Du skriver välformulerat och bra. När det gäller val av oppositionsborgarråd så har Karin Wanngård av valberedningen/styrelsen bedömts vara den mest lämpliga kandidaten. Det är väl bra att styrelsen går ut och talar om vem som är föreslagen. Helt riktigt är det som du skriver att vi var många som nominerade Gabriella Granditsky Svenson. Jag är övertygad om att Gabriella kommer få en framträdande roll och po(s)ition i Stockholm, inte minst med tanke på det stöd hon har fått i nomineringsprocessen. Nu måste vi hjälpas åt att diskutera politik. Det har varit en lång tid med fokusering på personer. Politiken måste nu få utrymme.

  • Jag har fått en del kritik « Sosseväljaren

    […] Mettävainio  tog sig   tid att kommentera mitt blogginlägg. Han tycker det är bra att styrelsen går ut och talar om vem som […]

  • Det finns något som heter jäv « Sosseväljaren

    […] någon man samarbetat med. Därför ringde alla klockor i mitt huvud i samband med det senaste borgarrådsvalet. Det var ju styrelsen som var valberedning. Var det nåt som inte stämde […]

  • Tystnadens arrogans « Sosseväljaren

    […] förslag, hur ska jag kunna lita på det? Jag har ett bittert minne av det senaste  borgarrådsvalet där valberedningen (i det fallet AK styrelsen) gick emot merparten av medlemmarna. Om jag bara […]

Leave a Reply

